Przyspieszona nauka jazdy na łyżwach

Łyżwiarstwo to sport zaliczany do najbardziej kontuzjogennych. Potrzeba wielu lat, by opanować technikę i wyćwiczyć potrzebną się. Wszystko poprzedzone godzinami wyczerpujących treningów. Dlatego jeśli dopiero uczysz się jeździć na lodzie, potrzebujesz solidnego przygotowania. Na szczęście nic straconego, bo uważamy, że każdy wiek jest dobry na naukę aktywności fizycznej. Przyspieszona nauka jazdy na łyżwach może być równie satysfakcjonująca w dzieciństwie co u osób dorosłych. Przekonaj się o tym!

Profesjonaliści nie trenują tylko i wyłącznie na lodzie. Odbywają zajęcia z baletu, tańca, akrobatyki, aktorstwa. Biorą udział w treningach na siłowni, chodzą na pilates i jogę. To wszystko ma zwiększyć ich wszechstronność, ale przede wszystkim wzmocnić kondycję i siłę. Łyżwiarstwo już samo w sobie jest świetnym treningiem kardio, ale bez odpowiedniego przygotowania, trudnym do sprostania. W jeżdżeniu na lodzie liczy się przede wszystkim siła nóg. Ćwicząc skup się na dolnej partii ciała. Nie zapomnij też jak ważna jest postawa ciała, za którą odpowiada kręgosłup.

Fitness shopping

Jazda na lodzie pozwala nie tylko wyćwiczyć technikę i spalić mnóstwo kalorii, ale spędzić miło czas w gronie znajomych. Niech nie popsuje ci tego nieodpowiedni strój. Tylko wtedy będziemy mogli w pełni oddać się wspólnej zabawie. Na lodowisku powinniśmy zadbać o nieskrępowane ruchy, swobodę i ciepło. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, ponieważ wysiłek towarzyszący jeździe sprawia, iż intensywnie się pocimy, a pęd powietrza ochładza naszą twarz i dłonie. Podpowiadamy jakie ubrania przydadzą ci się podczas zimowych przejażdżek i pierwszych treningów.

Ubierz się ciepło

Główny warunek do spełnienia jest następujący: odzież powinna przede wszystkim chronić przed zimnem. Zamiast kilku warstw bawełnianej odzieży proponujemy założenie bielizny termicznej uzupełnionej w bluzę i leginsy z tkaniny technicznej. Materiał musi „oddychać”, aby oprócz komfortu cieplnego pozwalał odprowadzać pot z dala od skóry. Równie ważna jest także ochrona głowy i dłoni, które szybko tracą temperaturę. Czapka i rękawiczki powinny być grube – wtedy będą stanowiły dodatkową ochronę ciała podczas upadku. Szalik wiąż tylko wokół szyi, nie przykrywaj nosa, ponieważ wydychane powietrze zacznie się skraplać, a ty łatwo się przeziębisz. Nie zapominamy oczywiście o grubych skarpetach – one podtrzymają ciepło stóp i ochronią łydkę przed otarciami.

Idealna para łyżew

Wybierz łyżwy zgodne z miarą stopy, a nie buta. Rozmiarówka poszczególnych rodzajów obuwia może i najczęściej się różni. Wartość wyrażona w centymetrach pozwoli ci dobrać optymalny rozmiar. Wybierając łyżwy kieruj się ich modelem – w figurówkach jeździ się ciężej, dlatego nie są polecane osobom początkującym. Zwróć uwagę na wiązanie, by boki łyżew idealnie przylegały do łydek. To stabilizuje nogę w kostce, dzięki czemu łatwiej będzie ci utrzymać równowagę i wyczuć środek ciężkości. Wybierając pierwszą parę łyżew nie musisz od razu decydować się na tę z najwyższej półki cenowej, mimo to kieruj się jakością. Tanie łyżwy będą mało wygodne i bezpieczne. Jeszcze jedna ważna uwaga – przed wejściem na lód zabezpiecz płozy nakładką – w ten sposób zapobiegniesz ich stępieniu.

Spróbuj jazdy na łyżwach

Jeszcze przed wyjściem na lód poćwicz na sucho. Ważną rolę odgrywa postawa ciała – wyprostowana, ale luźna, nie spięta. Pochodź w dobrze zawiązanych łyżwach na macie rozłożonej przed taflą. Ukucnij w nich parę razy, by wyczuć środek ciężkości ciała i złapać równowagę. Możesz także pozorować upadek, by wiedzieć w jaki sposób najbezpieczniej ustawić się w locie. Padaj do przodu na kolana amortyzując siłę rękoma. Ochraniacze na kolana i łokcie nie są zbędną fanaberią, szczególnie w przypadku dzieci, ale warto z nich korzystać zawsze, gdy rozpoczynamy naukę.
Zanim nauczyliśmy się biegać, nauczyliśmy się chodzić. Ta zasada sprawdza się także w wypadku łyżew. Po wejściu na lód stawiaj małe kroki przy barierce. Dopiero gdy poczujesz się pewniej pochyl tułów do przodu, ugnij kolana, powtórz ćwiczenie z kucaniem. Jeśli dobrze je wykonasz – jesteś gotowy do jazdy. Pamiętaj o lekko ugiętych kolanach i lekko rozstawionych ramionach dla poprawienia równowagi. Możesz skorzystać z filmików instruktarzowych, dzięki którym poznasz podstawowe zasady jazdy i poczujesz się pewniej na lodowisku.

f-bauer-flow-women

Łyżwy hokejowe w różnych rozmiarach
Kliknij i znajdź najniższe ceny!

Startowanie i hamowanie

Najważniejsze dla początkujących jest nauczyć się ruszać, hamować a z czasem nabierać prędkości. Chodź po lodzie podnosząc nogi jak przy chodzeniu. Zapewne zauważysz, że nieznacznie poruszasz się do przodu szurając płozami po lodzie. Możesz odpychać się rękoma od barierki i w trakcie jazdy nie wykonywać żadnych ruchów nogami, po prostu sunąć. Ruszanie wymaga krótkiego ćwiczenia. Stań na lewej nodze, prawą płozę ustaw lekko na zewnątrz i odepchnij się nią od podłoża. Dołącz prawą nogę do lewej. Jeśli chcesz przyspieszyć – powtarzaj ten ruch. Hamowanie na łyżwach jest już nieco trudniejsze. Płoza musi zacząć trzeć o lód, bo tylko w ten sposób wytracisz prędkość. Najlepiej jest wyćwiczyć swoją technikę metodą prób i błędów. Szybkie i bezpieczne hamowanie polega bowiem na szybkim zwrocie ciała w bok i lekkim odchyleniu tułowia do tyłu, by zapobiec przerzuceniu do przodu.

Po przeczytaniu powyższego poradnika możesz podejrzewać, że przyspieszona nauka jazdy na łyżwach w ogóle nie istnieje. Nic bardziej mylnego. Wystarczą chęci i zaangażowanie. W końcu każdy zaczynał kiedyś z twojego pułapu. Najważniejsze to pokonać strach, bo tylko zrelaksowane ciało pozwoli ci poczuć przyjemność z jazdy.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.