Zakwasy – co jeszcze zakwasza organizm?

Zakwaszenie organizmu – na czym właściwie polega, co je wzmacnia a co znosi? Dla osób trenujących zakwaszenie kojarzy się zwykle z zakwasami. Ale to nie ćwiczenia mają największy wpływ na równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Zależy to głównie od naszej diety, która może pomagać nam wrócić do formy po wysiłku lub przedłużyć czas regeneracji. Zakwasy – co jeszcze zakwasza organizm, jakie produkty jeść a jakich uniknąć w trosce o formę? Poziom kwasowości krwi wpływa na nasze samopoczucie, zdolność do wysiłku i regeneracji. Sprawdź co jeść, by odkwasić organizm.

Twoim celem będzie utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej na poziomie 7,30 pH. To osiągalny cel jeśli będziesz przestrzegać zasad diety a dokładnie jeść 80% produktów zasadotwórczych oraz o obojętnym pH dziennie a resztę niech stanowią produkty kwasotwórcze. Wydaje się to proste, ale niestety żywność przetworzona i sklepowa w zdecydowanej większości powoduje zakwaszenie, bo są bogate w chlor, fosfor i siarkę. Zasadotwórczo działają natomiast wapń, sód, potas i magnez. Nie bez powodu mówi się o niedoborach pierwiastków tj. magnez i wapń co dotyczy już coraz młodszych osób a nawet dzieci.

Przykłady produktów alkalizujących

Co istotne, wybierając produkty kwasotwórcze nie powinniśmy kierować się ich smakiem. Przykład? Cytryna działa zasadotwórczo i chociażby dlatego warto rozpoczynać dzień od wody z sokiem z kwaśnego cytrusa.

Produkty odkwaszające organizm w kolejności rosnącej:

Warzywa:

MARCHEW
POMIDORY
ŚWIEŻA KUKURYDZA
GRZYBY
KAPUSTA
GROCH
KALAFIOR
RZEPA
ĆWIKŁA
ŁUPINA ZIEMNIAKA
OLIWKI
SOJA
TOFU

KABACZEK
BURAK
SELER
SAŁATA
CUKINIA
SŁODKIE ZIEMNIAKI

SZPARAGI
CEBULA
PIETRUSZKA
ŚWIEŻY SZPINAK
BROKUŁY
CZOSNEK

Owoce:

POMARAŃCZE
BANANY
CZEREŚNIE
ANANAS
BRZOSKWINIA
AWOKADO

DAKTYLE
FIGI
MELON
KIWI
WINOGRONA
OWOCE JAGODOWE
JABŁKA
GRUSZKI
RODZYNKI

CYTRYNA
ARBUZ
LIMONKA
GREJPFRUT
MANGO
PAPAJA
SOKI OWOCOWE

Zboża:

PROSO
KASZA JAGLANA
SOCZEWICA
KUKURYDZA
DZIKI RYŻ

Nabiał:

SER SOJOWY
MLEKO SOJOWE
MLEKO KOZIE
SER KOZI
SERWATKA
ŚWIEŻE MLEKO

Orzechy:

ORZECHY BRAZYLIJSKIE
ORZECHY LASKOWE
KOKOS
ORZECHY WŁOSKIE

MIGDAŁY

Napoje:

HERBATA IMBIROWA

HERBATA ZIOŁOWA
SOK CYTRYNOWY

HERBATA ZIELONA

Inne:

STEWIA

SYROP KLONOWY

Tłuszcze:

OLIWA Z OLIWEK

OLEJ Z SIEMIENIA LNIANEGO

Produkty zakwaszające organizm w kolejności rosnącej:

Warzywa:

GOTOWANY SZPINAK
FASOLA ZWYCZAJNA
FASOLA SZPARAGOWA

ZIEMNIAKI BEZ ŁUPIN
BIAŁA FASOLA

Owoce:

ŚLIWKI
PRZETWORZONE SOKI OWOCOWE

WIŚNIE
RABARBAR
OWOCE Z PUSZKI

BORÓWKI
ŻURAWINA
SUSZONA ŚLIWKA
SŁODZONE SOKI OWOCOWE

Zboża:

CHLEB ŻYTNI
RAZOWY
ORKISZOWY
BRĄZOWY RYŻ

BIAŁY RYŻ
KUKURYDZA
KASZA GRYCZANA
OWIES
ŻYTO

Nasiona:

DYNIA
SEZAM
SŁONECZNIK

ORZECHY NERKOWCA
PISTACJE

Mięso:

WĄTROBA

OSTRYGI
DZICZYZNA
RYBY

DRÓB
BARANINA

Nabiał:

JAJA
MASŁO
JOGURT
MAŚLANKA
SER ZIARNISTY
ŚMIETANKA

Tłuszcze:

OLEJ KUKURYDZIANY
SŁONECZNIKOWY
MARGARYNA
SMALEC

Napoje:

HERBATA ZWYKŁA
KAKAO

KAWA
WINO

Inne:

MIÓD

CUKIER BIAŁY
CUKIER BRĄZOWY
MELASA
DŻEMY
KECZUP
MAJONEZ
MUSZTARDA
OCET

Co to oznacza w praktyce?

Możemy jeść zdrowo i odżywiać się zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, ale wciąż zakwaszać organizm. Jeśli rzeczywiście zależy ci na zbudowaniu życiowej formy nie możesz pominąć znaczenia diety. Jak ważne to zadanie zrozumiemy dopiero wtedy, gdy przez około miesiąc będziemy stosować się ściśle do zaleceń diety alkalizującej, bo dopiero wtedy zauważymy jej pozytywne rezultaty. Organizm musi mieć czas na oczyszczenie się i przestawienie na zdrowszy tryb pracy.

Objawy zakwaszenie organizmu, które powinny cię zaniepokoić:

  • chroniczne zmęczenie
  • migrena i częste bóle głowy
  • insomnia
  • problemy z koncentracją i rozdrażnienie
  • spadek apetytu
  • bóle mięśni i stawów
  • blada i zanieczyszczona skóra
  • trądzik, wypryski
  • cellulitis i utrata jędrności skóry
  • obrzęki
  • podkrążone oczy, łamliwe włosy i paznokcie, wypadanie włosów

Plan dietetyczny

Codziennie wyliczaj wartość PRAL z ang. potencial renal acid load. Obliczenie PRAL jest proste, ale wymagające nieco wiedzy:

PRAL = 0,49 x białko (g) + 0,037 x fosfor (mg) – 0,021 x potas – 0,026 x magnez (mg) – 0,013 x wapń (mg)

  • > 0 – potencjalne działanie zakwaszające
  • < 0 – potencjalne działanie odkwaszające

Jak wspomnieliśmy powyżej niektóre minerały mają zdolność do alkalizacji krwi i są to: fosfor, potas, magnez i wapń. Białko zaburza ich wchłanianie, dlatego znając jego wartość poznamy jakie potencjalne działanie na nasz organizm ma dany posiłek. Oczywiście nie warto popadać w skrajności. Wystarczy, że rzeczywiście będziemy kierowali się rozpiską z produktami kwaso- i zasadotwórczymi a zauważymy polepszenie naszego stanu zdrowia. Jeśli więc myślałeś, że zakwasy i zmęczenie potreningowe to główni winowajcy twojego gorszego samopoczucia zastanów się czy to na pewno zakwasy – co jeszcze zakwasza organizm?

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.