Streching. Podstawy rozciągania

Maty do ćwiczeń – sprawdź ceny!

Streching powinien wejść każdemu w nawyk i każdorazowo poprzedzać chęć uprawiania jakiegokolwiek sportu. Dobrze wykonane ćwiczenia zwiększają szanse na sukces, niezależnie od tego czy twoim celem jest szczupła sylwetka czy lepszy wynik na mecie. Porady jakie zawarłem w Streching. Podstawy rozciągania pomogą ci także zrelaksować się i rozluźnić przy wyczerpującej pracy przed komputerem czy kierownicą samochodu.

Sprawdź swoje możliwości

Jeśli zastanawiasz się po co właściwie zachęcam cię do strechingu, wykonaj prosty test sprawnościowy. Dotknij w skłonie tułowia czołem do kolan, naciśnij mięśnie odchodzące od karku i sprawdź czy poczujesz ból. Jeśli nie przeszedłeś pozytywnie testu lub dokuczają ci sztywnienie karku, mrowienie w kończynach i generalna słaba kondycja fizyczna, to stretching powinien stanowić twoje kolejne wyzwanie.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z ćwiczeniami, dobrze jeśli zaopatrzysz się w matę gimnastyczną. Antypoślizgowe podłoże uchroni cię przed przewróceniem i wesprze każdy wykonywany ruch. Z czasem będziesz mógł dodać kolejne akcesoria, które urozmaicą twoje ćwiczenia i wzniosą cię na wyższy poziom, np. gumy czy taśmy. Wiele osób rozciąga się do relaksującej muzyki lub… leżąc w wannie, ponieważ ciepło pomaga znieść ból.

Po co się rozciągać?

To jak pytanie po co ćwiczyć – trafiające w sedno potrzeb twojego organizmu. Rozciąganie jest potrzebne każdemu z nas z kilku powodów:

  • Wzmacnia i wyszczupla ciało
  • Pomaga zachować młodość i elastyczność ciała
  • Zwiększa kondycję i ogólną sprawność całego ciała

Wykonuj go, gdy poczujesz sztywnienie karku czy ból w plecach, niezależnie od tego na jakim poziomie ćwiczenia jesteś. Już kilka minut dziennie poświęcone rozciąganiu pomoże ci uzyskać spodziewane efekty: zmniejszyć dolegliwości bólowe i zwiększyć mobilność układu ruchu.

Czy streching szkodzi?

Nieumiejętnie wykonywane rozciąganie może nie tylko nie przynieść spodziewanych rezultatów, ale nawet zwiększyć ryzyko kontuzji. Związek pomiędzy strechingiem a kontuzjami badało wielu naukowców i doszli oni do wniosku, że wynik nie jest tak jednoznaczny jak się dotąd wydawało. Przez lata mówiono o pozytywnych efektach rozciągania, ale okazuje się, że nie zawsze możemy na nie liczyć. Czy w takim razie warto czasami zrezygnować z rozciągania przed treningiem? To zależy czy postawimy na sport statyczny czy dynamiczny i taki też powinien być nasz streching. Szybkie sporty zespołowe lub takie, które wymagają od nas zwinności powinny być poprzedzone szybkim rozciąganiem. Wolne napinanie mięśni jest natomiast przydatne przed zajęciami jogi czy jazdy na rowerze. Co ważne, stretching może zwiększyć ryzyko kontuzji, ponieważ bardziej uległe na rozciąganie mięśnie zapewniają mniejsze wsparcie dla stawów. W zajęciach o dużej dynamice, zwiększone ryzyko kontuzji stawów równoważone jest zmniejszonym ryzykiem kontuzji mięśni i ścięgien.

maty do ćwiczeń

Maty do ćwiczeń
Kliknij i sprawdź ceny!

Jak zacząć?

Stretching służy naszym mięśniom, ścięgnom i stawom. W ćwiczeniach rozciągających wykorzystuje się elementy różnych dyscyplin sportowych, m.in. gimnastyki. To obowiązkowy element przygotowania do właściwego treningu. Dzięki niemu rozgrzejesz się, poprawisz krążenie krwi, dotlenisz organizm i przygotujesz poszczególne partie ciała na dalszy wysiłek. Przy rozciąganiu skup się na tych mięśniach, które zamierzasz później wykorzystać, np. rozciągaj nogi przed biegiem itd. możesz go także wykonywać po wysiłku – wtedy zadziała łagodząco i relaksująco a ponadto przyspieszy regenerację mięśni. Rozciągaj się tuż po przebudzeniu, aby dodać sobie energii i szybciej się obudzić. To naprawdę działa!

Poprzedź streching chwilą rozgrzewki, w ten sposób zmniejszysz negatywne oddziaływanie rozciągania na zastały aparat ruchu. Kilka skłonów czy kilkuminutowy trucht w zupełności wystarczą. Ćwicz powoli, spokojnie i bez wykonywania ostrych ruchów. Kontroluj oddech i reaguj na każdy pojawiający się ból. Zwolnij wtedy mięsień, odpocznij i spróbuj wykonać ćwiczenie ponownie. Naprzemiennie rozciągaj się do momentu, w którym odczujesz stawiany opór, wytrzymaj w pozycji kilka sekund i zwolnij ruch. Po takim treningu możesz czuć się zmęczony i obolały, ale to nic złego. Wręcz przeciwnie, to znak, że działa.

Mam nadzieję, że Streching. Podstawy rozciągania zachęciły cię do spróbowania tego ćwiczenia. Z jego zalet korzystają wszystkie osoby szczególnie dbające o swój wygląd – modelki, aktorki i aktorzy z pierwszych stron gazet. To nie tylko sposób na zyskanie pięknej figury, ale przede wszystkim relaksujący i zdrowy sposób na wplecenie nieco ruchu do codziennej rutyny.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.